Jaký máte vztah k Československým, posléze Českým aeroliniím? Využili jste někdy služeb této přepravní letecké společnosti? Anebo jste byli dokonce jejími zaměstnanci? Koncem devadesátých let minulého století zaměstnávala ČSA přibližně pět tisíc lidí a v letovém parku se nacházelo několik desítek letounů. V říjnu 2024 oficiálně ukončily České aerolinie svou činnost po 101 letech provozu, což je minimálně podnětem k zamyšlení, nicméně historii firmy nikdo již vymazat z paměti národa nemůže. Ta se začala psát v roce 1923 a přežila dokonce i druhou světovou válku.
Jedním z mezníků firmy byla druhá polovina šedesátých let, tehdy bylo nad Slunce jasné, že letový park je na svou dobu zastaralý, a že bude zapotřebí jeho rychlá obnova. V podniku v té době převažovala turbovrtulová letadla Iljušin Il-18 a tryskové letouny Tupolev Tu-124 a Tu 104. Scházelo tam ovšem něco, s čím by aerolinky mohly konkurovat evropským leteckým společnostem na všech frontách. Kdyby neproběhl vpád vojsk Varšavské smlouvy do naší země v roce 1968, pravděpodobně by došlo k podpisu smlouvy mezi našimi aerolinkami a francouzským výrobcem letounů označovaných jako Caravelle. Původně bylo v plánu nakoupit celkem šest těchto krásných, elegantních letadel, které ve své době poskytovaly pasažérům vyšší komfort díky velmi omezené hlučnosti motorů posazených na trupu (mimo linie křídel).
Letouny Caravelle SE 210 létaly na svých trasách od roku 1958 až do roku 1972, byla to zlatá éra evropských aerolinií, zejména pro Francii. V této době se také natáčely oblíbené francouzské četnické komedie s Louis de Funesem a trilogie o ztělesnění zla jménem Fantomas, takže máte-li zájem si na svůj psací stůl postavit model auta Citroen DS, s nímž Fantomas dokonce létal, a konkuroval tím letounům Caravelle, anebo budete mít na stole samotný model Caravelle SE 210 od výrobce Atlas chrom v měřítku 1:200, máte nyní jedinečnou možnost pořídit tyto modely ve specializovaném obchodě.